h1

EVE Online goes Scrum

onsdag, 24 mars, 2010

Intressant föreläsning från Fanfest 2009. CCP utvecklar EVE Online och på konventet höll Adalsteinn ”Alli” Ottarsson (Technical Producer) och Noah Ward (Lead Game Designer) en uppskattad föreläsning som blivit upplagd på YouTube.

De berättade bland annat om hur de gick från (en för dem framgångsfull) vattenfalls baserad utvecklingsmodell till att jobba enligt Scrum inför Apocrypha expansionen (deras största expansion hittills). De berättade om hur de skalade upp och anpassa Scrum för att klara av deras 11 team vilka är utspridda över tre länder (Island, USA och Indien).

De gick igenom lite hur de jobbar med ”krav”, dvs. hur de såg på och hanterade Epics, Features och User Stories. Avslutningsvis berättade de om vilka utmaningar de står inför just nu. Jag uppskattar alltid när folk ärligt berättar om misstag, bekymmer och frustrationen – däri ligger mest att lära.

Riktigt intressant om man tycker om att lyssna på föreläsningar! Nu har dom släppt precis nästa expansion, Dominion. Jag är nyfiken på hur det har gått för dem…

Men jag kan jag inte låta bli att undra… Scrum är nästan en standard i spelbranschen för att kunna möta strikta deadlines, hålla budgetar och leverera kvalitativa spel till en krävande och kräsen publik. Varför sprider sig inte denna insikt om styrkan med agil utveckling snabbare än vad den gör till andra branscher?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: